Vijf tips om Blue Monday (en de wintermaanden) door te komen

onze kennisuw groei

De derde maandag van januari is volgens velen de meest deprimerende dag van het jaar. Maar er is hoop. HR-adviseur en REEF-projectspecialist Dirk Lathouwers deelt vijf tips om deze dag – en de andere dagen dat je misschien niet helemaal lekker in je vel zit – door te komen.

HR-adviseur

Dirk Lathouwers

Senior HR-adviseur Dirk heeft zijn HR ervaring voornamelijk opgebouwd binnen de (gemeentelijke) overheid en zorg. De afgelopen 8 jaar heeft hij bij verschillende opdrachtgevers projecten afgerond in verschillende rollen.

 

1. Pak een extra uur slaap

Te weinig slaap zorgt voor minder energie, wat een belangrijke oorzaak is van niet goed in je vel zitten. Daarnaast zijn fitte professionals de meest productieve professionals. 

2. Bereid een goede, voedzame lunch voor en neem tijd voor jouw lunchpauze

Heb je een uitdagende dag voor de boeg? Dan kun je altijd nog uitkijken naar een lekkere lunch in je pauze. Maak thuis bijvoorbeeld een gezonde salade en pak net iets meer uit dan je normaal gesproken doet. Daarnaast is het belangrijk om een moment van ongeveer 30 minuten even uit het werk te stappen en met andere onderdelen van de dag bezig te zijn. Dit kan leiden tot een bevordering van de productiviteit.

3. Zoek contact met je collega's

Als je op Blue Monday aan het werk gaat, neem dan even de tijd om met je collega’s een praatje te maken. (Video)bel ze en vraag naar hun weekend, heb het niet altijd over werk. De interactie helpt om jouw dag (en die van je collega’s) goed te beginnen en uiteindelijk jouw humeur te verbeteren.

4. Maak een positief dagboek

Focus op de dingen die goed gaan. Benoem bijvoorbeeld drie dingen die goed gingen en voor een positief gevoel hebben gezorgd. Dit wordt ook wel de ‘self fulfilling prophecy’ genoemd. Als je tegen jezelf zegt dat Blue Monday een zware dag wordt dan is de kans groter dat dit waarschijnlijk ook gaat gebeuren. In plaats daarvan kun je tegen jezelf zeggen dat je van maandag een geweldige (werk)dag gaat maken.

5. Beweeg ieder uur een paar minuten

Hang een briefje op de pc of zet de wekker. Loop een paar trappen op en af, ga koffie halen of doe wat rek- en strekoefeningen. Hierdoor komt er endorfine vrij en voel je je dus automatisch beter.

Bonustip

Haal je onvoldoende energie uit je huidige baan? Bekijk dan onze uiteenlopende projecten en vacatures.

Bekijk alle vacatures en projecten

Onze vacatures en projecten

HR Adviseur

  • Project
  • Voltijd
  • € 4000
Denk jij graag mee over nieuw beleid en heb je een adviserende instelling? Ben je op de hoogte van HR ontwikkelingen en zoek jij een combinatie van operationeel, tactisch en strategisch? Dan zoeken wij jou!

Learning & Development

  • Vacature
  • Voltijd
  • € 3000 - € 4000
Werk jij mee aan de toekomst van organisaties door jouw kennis in te zetten voor de ontwikkeling en kennis van medewerkers?

HR manager

  • Vacature
  • Voltijd
  • € 3000 - € 5000
Jij krijgt mensen in beweging door jouw pragmatische aanpak en heldere visie op HR.

Recruiter

  • Vacature
  • Voltijd
  • € 2000 - € 3000
Met jouw expertise selecteer jij de beste kandidaten voor onze opdrachtgevers.

HR adviseur

  • Vacature
  • Voltijd
  • € 2000 - € 3000
Bij REEF zet jij jouw kennis, vaardigheden en expertise als HR adviseur centraal en pak je diverse opdrachten op bij uiteenlopende opdrachtgevers.

Verzuimadviseur

  • Vacature
  • Voltijd
  • € 2000 - € 3000
Jij zorgt voor het gehele verzuimtraject van A tot Z.

HR Medewerker

  • Vacature
  • Voltijd
  • € 2000 - € 3000
Jij zorgt voor de administratieve werkzaamheden op het gebied van HR.

HR officer

  • Vacature
  • Voltijd
  • € 2000 - € 3000
Dankzij jouw klantgerichte houding en pro-actieve aanpak, voorzie jij HR adviseurs en medewerkers van juiste informatie.

Meer informatie

Heeft u vragen over werken bij REEF of bent u benieuwd wat REEF Personeel en Organisatie voor uw organisatie kan betekenen? Neem contact op met Ingrid Oerlemans.