Zoek Alle vacatures

Werven met Artificial Intelligence (AI), wat zijn de gevolgen?

Door: REEF / 01 oktober 2019 / Sociaal en juridisch

In de huidige recruitment technologieën wordt er steeds meer geworven aan de hand van data. Er kan bijvoorbeeld worden gemeten hoeveel % een kandidaat matcht met de vacature maar ook jouw persoonlijkheid kan gemeten worden aan de hand van data. Doel hiervan is met name om een "bad hire" te voorkomen en te voorspellen welke kandidaten geschikt zijn voor bepaalde functies. Dit kan een objectievere manier zijn van werven (meten = weten) in plaats van de subjectieve manier van werven door mensen. Uiteraard ligt dit ook aan de vraagstelling van de recruiter. Door met name open vragen te stellen, assessments te gebruiken en competenties in kaart te hebben voor de functie wordt er ook een objectievere manier van selecteren toegepast.

Artificial Intelligence (AI) wordt steeds meer toegepast om kandidaten te selecteren voor een functie. Vanuit REEF bezochten onze recruiters 24 uur VONKT. Er was onder andere een interview met de oprichtsters van Equalture die gebruik maken van AI. De dames van Equalture zijn 23 jaar en hebben een bureau opgericht op het gebied van recruitment technologie. Met de pre-selectietechnologie helpen zij bedrijven bij het voorspellen van de kwaliteiten en prestaties van hun sollicitanten. Dit gebeurt onder andere door de inzet van gamification en een zelflerend algoritme. Doel is met name om mensen aan te nemen op basis van potentie en skills in plaats van prestaties in het verleden. Op deze manier wordt er slim gebruik gemaakt van AI-gedreven matching wat de kans op een match met kandidaten en de vacature vergroot.

Zie hieronder de demo van Equalture:

Demo Equalture

Ontwikkelbare competenties op basis van data

Er zijn tegenwoordig ook allerlei assessments en tools om aan de hand van data te meten of een kandidaat goed past op een vacature en daarmee een “bad hire” te voorkomen. Een eerste stap is iemand te benaderen via LinkedIn of via een sollicitatie. Vervolgens kan er na afloop van het eerste sollicitatiegesprek een online assessment plaats vinden op basis van EQ en IQ. Je krijgt een objectief beeld van de kwaliteiten en valkuilen van de kandidaat. Ik ben voorstander van deze manier van werven. Een belangrijke factor hierbij is namelijk dat er gekeken wordt of bepaalde competenties ontwikkelbaar zijn. Dit hangt onder andere af van het leervermogen en de motivatie. Het voordeel hiervan is dat een goede kandidaat niet per sé de juiste papieren nodig heeft maar dat er op basis van competenties wordt geworven. Ook vindt op deze manier een eerlijke sollicitatieprocedure plaats omdat er minder wordt geselecteerd op basis van aannames en eerste indrukken.

Persoonlijkheidsprofielen op LinkedIn

In de huidige recruitment technologie zijn er zelfs tools ontwikkeld die aan LinkedIn gekoppeld kunnen worden op basis van persoonlijke artificiële intelligentie (AI). Een voorbeeld hiervan is Chrystal Knows. Dit is een Amerikaans softwaresysteem die een persoonlijkheidsprofiel maakt van jouw LinkedIn profiel. Miljoenen data van online zoekgedrag, cookies die je accepteert en de informatie op jouw Linkedin profiel zorgen voor persoonlijkheidsprofielen. Zie hieronder een voorbeeld:

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Indien een recruiter jouw profiel ziet dan is het volgende te zien:

  • Welk type je bent op basis van het DISC-model
  • Wat waardeer jij in de communicatie? Snelle actie, persoonlijke benadering, competitie etc.
  • Wat vermijd jij in de communicatie? Lange verhalen, late reactie etc.
  • Welke kleur typeert jouw? Rood (direct), geel (creatief), groen (betrouwbaar) of blauw (analytisch). Een combinatie van kleuren is ook mogelijk.
  • Wat is een voorbeeld mail waarbij je snel reageert.

Het riskante aan deze manier van benaderen is dat je puur af gaat op online zoekgedrag en al een eerste indruk hebt van een persoon voordat je deze ontmoet hebt.

Maak efficiënt gebruik van LinkedIn

Een belangrijk middel om in de online wereld anno 2019 aan een nieuwe baan te komen is LinkedIn. Leden zetten hun profiel online op basis van hun CV. Vervolgens kun je zelf solliciteren op vacatures op het platform en recruiters kunnen je benaderen voor een nieuwe baan. Aan de hand van een Recruiters Sheet kunnen recruiters jou snel vinden indien je open staat voor een nieuwe uitdaging en je dit hebt aangegeven. Tips om jouw kansen te vergroten, zodat recruiters jou weten te vinden:

  • Maak je LinekdIn-profiel zo volledig mogelijk. Recruiters searchen op basis van zoekwoorden. Hoe vaker deze voorkomen op je profiel hoe hoger je scoort in de vindbaarheid. Bedenk dus op welke woorden jij gevonden wil worden. Het werkt eigenlijk hetzelfde als Google.
  • Deel updates zodat je actief bent op LinkedIn. Ook dan scoor je hoger in de ranking.
  • Zet je contactgegevens in je samenvatting of bij contactgegevens indien je benaderd wilt worden.
  • Selecteer bij privacy instellingen dat je open staat voor een nieuwe uitdaging en recruiters je mogen benaderen. Dit is alleen zichtbaar voor recruiters.
Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Blijf in contact met mensen

Interessant om te zien hoe de wereld van recruitment snel mee verandert in de huidige technologie. "Ik ben van mening om de technologie in te zetten voor een betere aansluiting op vacatures en kandidaten. Daarbij vind ik het belangrijk dat het menselijk contact blijft bestaan en er ook twijfels mogen zijn bij een kandidaat. Een 100% match komt zelden voor en een eerste indruk geeft ook niet een compleet beeld van een persoon. Geef de kandidaat ook de kans om je te laten verrassen door zijn of haar talenten. Van fouten maken leert men het meeste. 

Daarnaast ben ik van mening dat er steeds meer moet worden gekeken naar de kwaliteiten en talenten van een kandidaat en er vervolgens een passende functie bij wordt gezocht. Bij REEF hebben we diverse opdrachtgevers waarbij specialisten projectmatig gaan werken. Door proactief kandidaten met potentie en relevante werkervaring voor te stellen bij opdrachtgevers wordt er sneller geanticipeerd op de vraag naar extra capaciteit. In de huidige arbeidsmarkt zijn er meer vacatures dan kandidaten dus op deze manier kan er sneller worden geschakeld." Aldus talentscout Michelle Bonten. 

Blijf in contact met elkaar. De energie die iemand uitstraalt, het non-verbale gedrag en het persoonlijke verhaal achter een persoon kan niet worden gemeten. Er zijn altijd redenen waarom iemand keuzes heeft gemaakt in zijn of haar loopbaan carrière en persoonlijke leven. Dat ontdek je pas als je in gesprek gaat met elkaar.

Michelle geeft het volgende advies aan recruiters: "Gebruik de recruitment technologieën in je voordeel om objectiever te selecteren richting kandidaten. Vergeet niet dat het menselijk contact van wezenlijk belang blijft in het zoeken naar kandidaten."

Tips voor werkzoekenden: zorg dat je LinkedIn-profiel zo up-to-date mogelijk is en ben je ervan bewust dat technologieën in je voordeel zijn bij het vinden van een passende baan. Denk na over de zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden en zet dit op je LinkedIn-profiel en CV. Zet altijd de optie aan dat je open staat voor een nieuwe uitdaging. Dit hoeft niet voor nu van toepassing te zijn maar kan ook in de toekomst in je voordeel werken. Indien je over een jaar op zoek bent naar een nieuwe baan stuur je de recruiter een bericht via LinkedIn. Voeg mensen toe aan je netwerk en deel actief updates. Gebruik de recruitment technologieën in je voordeel!

Wil jij jouw kansen op de arbeidsmarkt vergroten? Neem dan contact op met Michelle Bonten via m.bonten@reef.nl of via 06 - 113 93 353. 

Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies.
Bekijk ons cookiebeleid.