Zoek Alle vacatures

Sociale media - amc

Op 21 april vond in de High Tech Campus de REEF-deelt-kennisbijeenkomst Sociale Media als hulpmiddel voor de arbeidsmarkt plaats.

Twee enthousiaste sprekers, René van der Burgt en Rob de Groot, deelden hun kennis over dit onderwerp met de grote groep aanwezige HR-professionals.

Een verslag van REEF-projectspecialist Marjolijn Thiessen, klik hier voor haar profiel: 


Sociale media, iedereen heeft het erover, maar wat is het nu eigenlijk én wat moet ik ermee? 

Voordat er antwoord werd gegeven op deze vragen, eerst een nulmeting. Aan de hand van een aantal stellingen werd een beeld gevormd van de HR-professionals omtrent hun gebruik van sociale media en de toepassing ervan binnen de (HR-)strategie van hun organisaties. Hieruit kwam bijvoorbeeld naar voren dat sociale media door veel aanwezigen werd gebruikt voor het screenen van nieuwe medewerkers. Echter, het creëren van sociale media-beleid en -strategie bleek voor veel HR-professionals nog onbekend terrein. Kortom, tijd om antwoord te krijgen op de vraag wat is sociale media? 

Sociale media: 

  • is media voor sociale interactie met behulp van zeer toegankelijke en schaalbare communicatie technieken.
  • gebruikt webbased en mobiele technologieën om communicatie op te zetten naar een interactieve dialoog.
  • kent vele kanalen, variërend van netwerken zoals Linkedin en Facebook, microblogs zoals Twitter tot reviews zoals Kieskeurig en Zoover.
  • bestaat uit drie hoofdvormen:
    • Luisteren; monitor hoe en waar op internet over wordt gesproken.
    • Vertellen; laat zien waar je voor staat.
    • Dialoog; ga het gesprek aan in die nieuwe omgeving.

REEF deelt kennis op de High Tech Campus

 











Nu we dit weten is de logische vervolgvraag voor de HR professional, wat betekent sociale media voor de arbeidsmarkt? 

Sociale media:

  • biedt kansen voor productontwikkeling, communicatie, service, imago en vinden en binden.
  • verdient aandacht, dus verdient een strategie op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
  • wordt toegepast gedurende de levenscyclus van een medewerker; sollicitant, starter, ambassadeur en alumni.

Met andere woorden, op basis van een duidelijke strategie kan sociale media toegevoegde waarde bieden voor het oplossen van HR-vraagstukken in de vier fasen van de cyclus. 

Tijdens de bijeenkomst werd middels een workshop ingegaan op de belangrijkste vragen van de HR professionals omtrent sociale media. Enkele voorbeelden: 

  • Hoe creëer je een visie en beleid rondom sociale media dat past bij de organisatie?
  • Hoe kun je bepalen welke sociale media past bij relevante doelgroepen? En op welke wijze kun je deze doelgroepen binden en dus inspelen op hun behoeften?
  • Wat levert sociale media op? Is dit meetbaar te maken en hoeveel tijd kost het?
  • Hoe zorg je voor inbedding van sociale media in je organisatie zodat het algemeen geaccepteerd en gebruikt wordt?
  • Hoe kun je sociale media gebruiken in het kader van corporate en employer branding?
  • Welke sociale media zet je in binnen een organisatie die “verzilverd”?
  • Waar ligt de grens tussen kennis delen en kennis verkopen in het kader van sociale media?
  • Hoe ga je om met (HR-)integriteit wanneer je sociale media inzet als HR-professional?
  • Wat zijn risico’s omtrent het gebruik van sociale media?

 Tot slot, vergeet niet dat: 

  • sociaal zijn niets nieuws is en sociale motieven niet zijn veranderd, slechts de sociale mogelijkheden zijn veranderd.
  • sociale media tweerichtingsverkeer betekent, namelijk communiceren en delen, vinden en gevonden worden, beantwoorden en informeren en tot slot samenwerken en co-creatie.
  • sociale media toegevoegde waarde biedt voor een organisatie en specifiek HR, dus ga ermee aan de slag!


U kunt hier de presentatie downloaden


Gespreksleiders deze avond waren de heer René van der Burgt en Rob de Groot
 
 

René van der Burgt 
docent Advanced Business Creation aan Avans HogeschRené van der Burgt - Avansool, mede-eigenaar IVTO; Instituut Voor Toekomst Ontwikkeling, co-auteur Handboek Scenarioplanning.
 

René van der Burgt is bij Avans Hogeschool verantwoordelijk voor de toepassing van nieuwe media op het gebied van marketing, communicatie en onderwijs. Enerzijds is hij actief als adviseur binnen Avans, anderzijds als docent aan de opleiding Advanced Business Creation. Van der Burgt is nauw betrokken bij de voorbereiding van Avans Hogeschool op de 'nieuwe student': de jongere die is opgegroeid in een wereld waar internet, mobiliteit en ICT de normaalste zaak van de wereld zijn.

LinkedIn profiel - http://www.linkedin.com/in/rvdburgt


Rob de Groot 
Rob de Groot - Artform
directeur/eigenaar van fullservice internetbureau Artform


Rob de Groot is sinds 2004 actief in de wereld van online marketing en inmiddels specialist op het gebied van internetmarketing. Expertisegebieden zijn zoekmachinemarketing, webanalytics en conversieoptimalisatie. Binnen Artform adviseert hij bedrijven over het behalen van een optimaal online rendement. Conversiecijfers en ROI spelen daarbij een belangrijke rol.

LinkedIn profiel - http://www.linkedin.com/in/robdegroot1985




Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies.
Bekijk ons cookiebeleid.