Zoek Alle vacatures

Servicekosten onder de loep - REEF-projectspecialist José Witvliet bij Area Wonen

Door: REEF / 11 juli 2017 / Bouw en infra

REEF-projectspecialist José Witvliet is actief op een project bij bedrijfsbureau Area. Area is een woningcorporatie met zo'n 8.000 woningen in de regio Veghel-Uden. Het afdelingsbureau deed onderzoek naar de servicekosten van alle complexen en berichtten hierover in de Areander, het bewonersblad van Area.

Het volledige artikel ui Areander, uitgave 22, juli 2017:

Wanneer je woont in één van de complexen van Area betaal je, naast de kale huur ook servicekosten. Maar wat houden deze kosten precies in? Bij Area vallen onder de servicekosten onder meer: gas, water en licht, schoonmaakkosten, ramen wassen, groenvoorziening en eventueel de uren die een huurmeester maakt. Toch komen er regelmatig vragen of bezwaren over deze kosten. Afdeling bedrijfsbureau van Area nam de koe bij de hoorns en besloot vorig jaar om de servicekosten van alle complexen goed onder de loep te nemen. In gesprek met Arno van Berlo, teamcoach bedrijfsbureau Area en José Witvliet, medewerker bedrijfsbureau Area over wat dit tot nu toe heeft opgeleverd voor zowel Area als bewoners.

“We zijn begonnen met het inzichtelijk maken van de energiekosten voor complexen”, vertelt Arno over hun aanpak. “Voorheen maakten we gebruik van twee energieleveranciers. Er werd gewerkt met geschat gebruik, waardoor we vaak nog een naheffing kregen toegestuurd. Omdat we dit doorberekenden naar onze bewoners, leverden dit vaak de nodige vragen op. Voor ons alle reden om te bekijken hoe we dit anders kunnen gaan doen.”

Slimme meters

“We hebben bijvoorbeeld de inkoop van energie opnieuw bekeken. We kozen voor één leverancier, waarmee we vaste prijsafspraken hebben gemaakt. De meters zijn vervangen voor slimme meters. Het verschil is dat de slimme meter meterstanden automatisch verstuurt naar de netbeheerder. De meterstand wordt nooit meer gebaseerd op een schatting, waardoor je niet zomaar voor verrassingen komt te staan.”

Zonnepanelen

“Het is zaaien, voordat we kunnen oogsten”, zegt José over de aanpassingen in de energiekosten. “Area wil op complexen waar het mogelijk is, zonnepanelen plaatsen. Bij de complexen waar we vorig jaar panelen plaatsten, zien we een kostenverlaging op elektra van circa 70%! De aanschaf en plaatsing van de zonnepanelen worden door Area niet doorberekend, dus de bewoners profiteren ruimschoots van deze energiebesparende investering.”

Wij gaan uitleg geven over het tuinonderhoud

Naast energiekosten buigen we ons ook over de andere onderdelen van de servicekosten, gaat José verder. “Over wie voor welk gedeelte van het tuinonderhoud rondom een complex verantwoordelijk is, krijgen we veel vragen van bewoners. Of hoe de tuin erbij moet liggen. De richtlijnen die Area hanteert zijn gebaseerd op tuinonderhoud op beeldkwaliteit. Dat betekent dat een type A tuin bijvoorbeeld 5 centimeter uitgroei van de haag mag hebben. Hoe vaak dat de hovenier langskomt, is dan afhankelijk van onder andere gras- en onkruidgroei. Hoe harder de groei, hoe vaker onderhoud gepleegd wordt.” Binnenkort geeft een hovenier in opdracht van Area bij alle complexen uitleg aan bewoners over wat tuinonderhoud op beeldkwaliteit betekent. José: “Daarnaast maken we voor elk complex een beeldkwaliteit-kaart, zodat je direct ziet wie voor welk gedeelte van de tuin verantwoordelijk is voor onderhoud. Deze kaart kun je over een tijdje ook in het huurdersportaal vinden.”

Samen met bewoners

We willen bewoners veel meer betrekken en hun wensen meenemen, legt Arno uit. “Stel er moet een boom vervangen worden, dan overleggen we met bewoners wat ervoor in de plaats terug moet komen. Een ander voorbeeld is bij het schoonmaken van complexen. In de toekomst willen we bewoners laten kiezen uit verschillende pakketten. Nu is de schoonmaak overal gelijk, maar mochten alle bewoners van een complex vinden dat er meer gedaan moet worden, dan kunnen zij bijvoorbeeld kiezen voor een schoonmaak-plus  pakket. Een soortgelijke service willen we ook aanbieden voor glazenwassen.”

Sturen op minimale servicekosten en transparantie

Arno benadrukt dat het doel is om zo min mogelijk servicekosten in rekening te brengen. “Bij nieuwbouw en renovatie is tegenwoordig een medewerker bedrijfsbureau aanAreander, bewonersblad van Area met REEF-projectspecialist José Witvlietwezig, om hierop te sturen. Denk daarbij aan onderhoudsvriendelijk materiaal of draaikiep-ramen, zodat mensen zelf hun ramen kunnen wassen. "Wat ons ook veel tijd bespaart, is het nieuwe automatiseringssysteem, vult José aan. "Servicekosten worden direct berekend en in een overzichtelijk schema gezet, waardoor we vragen hierover snel kunnen beantwoorden." Volgens Arno zijn de kosten nu al transparanter, inzichtelijker en goedkoper. We zijn een goede weg ingeslagen, voor onszelf, maar zeker ook voor onze bewoners.”

Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies.
Bekijk ons cookiebeleid.