Zoek Alle vacatures

Ontbijtsessie: van klantgericht naar klantgestuurd

Communicatie met klanten of huurders is belangrijk. Het begrijpen van een huurder en de vertaalslag maken van een vraag of klacht naar een oplossing is essentieel om tevreden huurders te hebben. Om dit effectief te kunnen doen, is een verschuiving van klantgericht naar klantgestuurd werken noodzakelijk.

Deze verschuiving heeft te maken met de profilering van een corporatie, gecombineerd met de behoeften van de huurders. De verwachtingen en wijze van communiceren van een huurder ten opzichte van de wijze waarop een corporatie om wenst te gaan met haar huurders en de manier van communiceren, zowel intern als extern.

Tijdens een ontbijtsessie gingen professionals in het vakgebied in discussie over dit onderwerp. 

Hieronder leest u een reflectie van een van de aanwezigen, Birgitta Verkampen, teammanager klantenservice bij Woonpartners.


Wilt u meediscussiëren over dit onderwerp? Word lid van de LinkedIn-groep REEF klantbeheer.

 

Birgitta Verkampen, teammanager klantenservice Woonpartners


KlantvriendelBirgitta Verkampen, Woonpartnersijk -> Klantgericht -> Klantgestuurd

Herkenbare begrippen waar veel organisaties, en zo ook de woningcorporaties, mee bezig zijn. Het stadium van klantvriendelijk hebben we allemaal achter ons gelaten.
Communicatie met onze klant wordt steeds belangrijker en hierin staat de klant vanzelfsprekend  centraal. Daar zijn we ons allemaal van bewust. 

Niet alleen de woningmarkt verandert maar ook de klant wordt mondiger en wil anders benaderd worden. Daardoor moeten corporaties zich anders profileren. Het wordt steeds belangrijker om de dienstverlening af te stemmen op de verschillende doelgroepen en echt te luisteren naar de behoeften van onze klant.
Er vindt bij de corporaties een duidelijke verschuiving plaats naar klantgestuurd werken.

Tijdens een ontbijtsessie op 31 augustus bij REEF vond er aan de hand van een aantal stellingen een aangename en zinvolle discussie plaats. Een goed idee om het ontbijt thuis over te slaan en als discussierend onder het genot van een lekker broodje en een glaasje jus een thema verder te verkennen met vakgenoten. 

De deelnemers aan deze ontbijtsessie hebben allen een leidinggevende achtergrond bij een corporatie op het gebied van klantcontacten. Elke corporatie heeft te maken met het veranderingsproces, de ene is net wat verder dan de ander. Dat maakt de discussies zo interessant omdat je van elkaar leert. Omdat wij allemaal voor dezelfde problemen staan verliep de discussie aan de hand van een aantal stelling heel soepel.
Problemen zijn herkenbaar en de aanpak lijkt zo vanzelfsprekend. Echter wij zijn het eens dat klantgestuurd werken niet een vanzelfsprekendheid is. Het begint bij het management, en het moet in de genen (gaan) zitten bij alle medewerkers. Die medewerkers spelen een hele belangrijke rol, zij moeten uitdragen dat de klant ook écht centraal staat.

ontbijtsessie woningcorporaties klantgestuurd werken

Het is goed om te zien dat wij tot slot graag visitekaartjes uitwisselden en zo een nieuwe stap hebben gezet naar vervolgafspraken om zo nog meer kennis te gaan delen.

REEF : leuk initiatief, bedankt voor het aangename ontbijt. Het was een geslaagde ontbijtsessie waarbij de kennis zeker is gedeeld!



Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies.
Bekijk ons cookiebeleid.