Zoek Alle vacatures

Kennis delen in eindige elementen

Femtec

Hoeveel gewicht kan een kraan hijsen voordat deze bezwijkt? En welke versnellingen en welk golfbuigend moment krijgt een schip te verduren tijdens haar reis? Dit wordt geanalyseerd met computersimulaties, en daar komt heel wat bij kijken. ‘’Want ook al zijn de werkzaamheden van het bedrijf een klein onderdeel van een volledig ontwerptraject, één foutje kan zeer grote gevolgen hebben”, aldus Martijn Wubbolts, mede-eigenaar en senior structural engineer van Femtec. Hij deelt sinds enige tijd zijn kennis op dit vakgebied in een nu al unieke samenwerking met REEF onder de naam: FEM-kenniscentrum.


Specialisten in de Finite Element Method (FEM)
Femtec is een werktuigbouwkundig ingenieursbureau en specialist in het uitvoeren van sterkteberekeningen. ‘’Femtec maakt gebruik van de eindige-elementenmethode (EEM of FEM)”, vertelt Martijn Wubbolts. ‘’Wat je met de eindige-elementenmethode doet, is bijvoorbeeld een schip opdelen in een aantal kleine elementen. Elk element is zo gedefinieerd dat je precies weet wat het doet. Zie het als een veertje dat, als je het indrukt, een vaste kracht levert: veerkracht is een constante maal de uitrekking (F=C.u). Als je dit weet van het ene element en daar een element aan koppelt, dan hebben zij een relatie met elkaar. Als je het schip geheel opdeelt in een heleboel kleine deeltjes, waarbij je van allemaal weet wat zij doen, dan weet je ook wat het hele schip doet.”

‘’Alles is te berekenen met handformules, maar vaak vergt dit veel tijd. De koppeling laten we daarom aan een computer over’’, vertelt Martijn Wubbolts. Femtec maakt gebruik van speciale software om dit proces te ondersteunen. Er komt heel wat bij kijken om dit te moduleren. Zo is voor die belangrijke CAE (Computer Aided Engineering)-berekeningen kennis in een aantal vakgebieden nodig, zoals bijvoorbeeld mechanica en dynamica. De ervaren FEM-specialisten van Femtec weten precies welke data gebruikt moet worden voor een berekening én hoe de resultaten geïnterpreteerd moeten worden.

Femtec werkt met verschillende softwarepakketten. ”Sommige klanten werken al van oudsher met bepaalde software en wij passen ons daar op aan. Iedere medewerker van het bedrijf beheerst daarom minimaal twee softwareprogramma’s’’, aldus Martijn Wubbolts. Ze beheersen de softwarepakketten ook zo goed dat zij er nieuwe tools voor ontwikkelen. Martijn legt dit uit met een simpel voorbeeld over berekeningen voor een achtbaan: “Zo’n trein maakt heel veel bewegingen die allemaal berekend moeten worden. Dat automatiseren wij en passen daar de software op aan, zodat we vermijden dat we veel cases in het CAE-pakket moeten zetten.’’


Kennis delen
Martijn WubboltsHet team van Femtec bestaat uit acht personen, ieder expert in hun vak. Kennis delen is belangrijk voor hen. Zo is Femtec in staat flexibel, snel en efficiënt te reageren op ieder vraagstuk en is er altijd controle en een back-up. Martijn Wubbolts: ‘’Dat is redelijk bijzonder als je dit vergelijkt met andere, voornamelijk grotere, bedrijven. Wij doen iets specialistisch, maar doen dit op een flexibele en snelle manier. Ons klantenbestand is daarnaast behoorlijk divers: een schip is totaal iets anders dan een achtbaan. Of je werkt voor ASML, dan ga je van meters naar micro- of nanometers. Maar in de basis blijft je project een stuk materiaal waar kracht op komt. Goed luisteren naar de klant is essentieel. Zo kun je na een tijd zo goed overweg met alle vraagstukken dat je de junioren van de klant kunt aansturen’’. Op deze manier deelt Martijn Wubbolts zelf alweer vijf jaar parttime zijn kennis bij een van Femtec’s klanten.


Samenwerking Femtec en REEF
Het delen van kennis is ook de basis van de samenwerking tussen Femtec en REEF. Deze samenwerking heeft vorm gekregen in het FEM-kenniscentrum ‘’Als je kennis deelt, dan geef je elkaar vertrouwen’’, aldus Martijn. ‘’REEF en Femtec passen bij elkaar omdat we elkaars kennis kunnen delen. En niet alleen vakinhoudelijk, maar ook elkaars netwerk.”

Zo is het FEM-kenniscentrum van toegevoegde waarde voor relaties van REEF. Als zij een FEM-berekening willen uitbesteden, brengt REEF ze in contact met Femtec. Femtec ondersteunt op haar beurt de REEF-projectspecialisten bij opdrachtgevers. “Srikrishna Mantravadi wordt sinds 1 maart gedetacheerd bij LBO International via REEF”, vertelt Yvette van Rijckevorsel van REEF. LBO International voert complexe hijsprojecten uit waarbij bestaande constructies moeten worden gemodelleerd en doorgerekend. Tevens worden hiervoor custom made modulaire hijsmiddelen ontworpen. Beiden worden door middel van FEM- analyse op sterkte berekend. Yvette van Rijckevoorsel: “Maarten van den Burgt is FEM-specialist van Femtec. Hij zal met Srikrishna om de tafel gaan zitten, zodat ze kunnen sparren over aanpakmethodes en knelpunten. Op deze manier delen de verschillende specialisten hun kennis om tot optimale ondersteuning van onze opdrachtgever te komen, maar delen de specialisten natuurlijk ook kennis met elkaar.”


Meer informatie
Wilt u meer weten over het FEM-kenniscentrum? Kijk dan op: www.femkenniscentrum.nl.
Of neem dan contact op met Yvette van Rijckevorsel: tel. 040 29 46 888 of via y.vanrijckevorsel@reefbv.nl.

Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Direct Accepteren
sluiten