Zoek Alle vacatures

In Afrika wil iedereen Vlisco


Begonnen als productiebedrijf in textiel, is Vlisco sinds 1846 gevestigd in Helmond. Vlisco exporteert een aantal jaren later Dutch Waxstoffen naar Nederlands-Indië en komt via de toenmalige vaarroute uiteindelijk in West-Afrika terecht. De handbedrukte stoffen met de kenmerkende kleurrijke prints worden daar een razend succes. Er komen fabrieken en winkels in verschillende West-Afrikaanse landen. Tot op de dag van vandaag is de zogenoemde ‘Wax Hollandais’ niet meer weg te denken uit de West-Afrikaanse cultuur.


Gegarandeerde Nederlandse kwaliteit

Indonesische invloeden uit de begintijd van Vlisco maken nog altijd onderdeel uit van het productieproces. Witte katoen wordt aan beide zijden voorzien van een patroon met een waslaag. De was zit op het stuk katoen waar geen kleurstoffen mogen komen. Na het aanbrengen van de was wordt de textiel in een verfbad gedompeld. Door deze handeling breekt de was op sommige plekken en krijg je aanverving op de plekken waar de was gebroken is. Er ontstaat een vast patroon door het aanbrengen van de was maar dit wordt door het breken van die was onregelmatig. Zo is ieder stukje katoen levendig en dus uniek.

Vlisco is zich in West- en Centraal Afrika steeds meer gaan positioneren als een modemerk: elke drie maanden lanceert Vlisco een collectie wax printstoffen, Luxury Edition stoffen en accessoires. Mediacampagnes en marketingactiviteiten inspireren Afrikaanse consumenten wereldwijd en genereren veel offline- en online media-aandacht. De kracht van het kledingstuk is de merknaam op het stuk katoen: in het Frans (Veritable Wax Hollandais) en in het Engels (Guaranteed Dutch Wax).


Groei

Sinds zes á zeven jaar heeft Vlisco ook winkels: één in Nederland en de rest in West- en Centraal Afrika. Het assortiment van Vlisco is inmiddels uitgebreid met accessoires zoals tassen, sieraden en sjaals. Verder exploreert het merk nieuwe geografische markten en investeert men in het ontwikkelen van nieuwe producten in licentie.

Vlisco is in 2010 overgenomen door investeringsmaatschappij Actis. Door de overname heeft de organisatie een nieuwe doelstelling meegekregen: het verdubbelen van de productie in 3-5 jaar. Vorig jaar groeide de productie al met 20%, een percentage dat dit jaar weer bereikt wordt. De nieuwe doelstellingen hebben tot gevolg dat er meer geïnvesteerd moet worden in personeel en in nieuwe machines. Naast een weloverwogen inkoop van machines, is gedegen onderhoud aan die machines essentieel. Om het onderhoudsconcept naar een hoger niveau te tillen, zijn duidelijke maintenance richtlijnen nodig. Want in West-Afrika wil iedereen producten van Vlisco, maar dat moet wel gerealiseerd kunnen worden.


H
oofd maintenance Ton Huibers
Ton HuibersTon Huibers werkt al 40 jaar bij Vlisco. Na twaalf jaar bij onderhoud, kwam hij terecht op de afdeling ‘Research and Development’ waar hij zes jaar werkte. Hij groeide door naar een leidinggevende en een staffunctie binnen Vlisco. Na de overname van het bedrijf door Actis werd Ton Huibers gevraagd de betrouwbaarheid van de machines te verbeteren in de functie van maintenance engineer reliability en sinds januari 2012 is hij hoofd maintenance.

Vlisco kent gemiddeld zo’n dertig processtappen voor een product klaar is. Dit gaat stap voor stap met verschillende installaties. Het is belangrijk dat deze keten van installaties altijd beschikbaar en betrouwbaar is om de levering van een product te kunnen garanderen. Ton Huibers: ‘’Maintenance zorgt er voor dat álle productiemiddelen beschikbaar, veilig en betrouwbaar zijn, zodat we alles volledig en op tijd kunnen leveren met de juiste kwaliteit’’.


Geld besparen met onderhoud

Dit is volgens Ton Huibers te doen met geld, veel mensen en met goed onderhoud van de installaties. Daarnaast is het bij het bouwen en kopen van een machine van belang dat het ontwerp van de installatie duidelijk is gespecificeerd, bijvoorbeeld door met de leverancier goede afspraken te maken over de kwaliteit. ’’Dit lijkt in eerste instantie meer te kosten, maar vertelt Ton Huibers: ‘’Het levert uiteindelijk veel meer op. Bijvoorbeeld, als je kijkt naar Nederland, dan staat er voor 400 miljard aan geïnvesteerd kapitaal. Daarvan wordt ongeveer 5 %, zo’n 20 miljard euro, uitgegeven aan onderhoud. Als je dat in het ontwerp goed specificeert dan kun je zeker 20-30% besparen aan onderhoudskosten. Dat betekent voor Nederland dat ze 5 miljard aan onderhoudskosten kunnen besparen per jaar. Hetzelfde geldt voor Vlisco: een kwart besparen, betekent 3 miljoen minder aan onderhoudskosten. Als je daar iemand op zet, dan verdient hij zichzelf snel genoeg terug.’’

Ton Huibers zelf heeft dit twee jaar geleden, voordat REEF-projectspecialist Willibrord Dellaert het overnam, mogen doen. ‘’Op het gebied van onderhoud zijn we onlangs begonnen ons te richten op innovatie”, zegt Ton Huibers. “Ik heb geprobeerd om met mijn werk, als maintenance engineer reliability, een plan te maken. Daarmee heb ik Vlisco verteld dat als we er geld en tijd instoppen het uiteindelijk weer veel gaat opleveren. Dit was nieuw voor Vlisco, maar ze wilden het wel proberen.

Ik ben gaan bouwen aan maintenancerichtlijnen. Het eerste waarmee je begint, is dat een machine aan allerlei wettelijke eisen moet voldoen. Verder ga je benoemen hoe vaak per jaar een machine mag stilvallen. En als een machine faalt, in hoeveel uur de machine weer operationeel moet zijn. Bovendien moet een machine gemakkelijk en maar op één manier te maken zijn zodat iedereen dit kan. Het is ook een voordeel als alle machines van dezelfde leverancier komen en hetzelfde opgebouwd zijn. Als er iets kapot is hoef je een bepaald onderdeel maar eenmaal in te kopen aangezien het op alle machines past.”

‘’Ik zat op dat moment met twee taken: het bestaande machinepark naar een hoger niveau tillen, betrouwbaarder maken door waar problemen zijn te kijken wat de oorzaak is en dit te vertalen naar een structurele oplossing. En meedoen aan nieuwe projecten en deze specificeren. Daar is het meeste geld mee te verdienen omdat 80% van de onderhoudskosten in het ontwerp worden bepaald.” Gezien de gevraagde capaciteit voor deze twee taken heeft Vlisco daarom aan REEF gevraagd het onderhoudsconcept naar een hoger niveau te tillen. Ton Huibers is zeer tevreden over REEF-projectspecialist Willibrord Dellaert. ‘’Willibrord is natuurlijk anders dan dat ik ben en heeft andere ervaringen, maar hij denkt wel op de goede manier en bijt zich vast in een probleem, heeft Ton Huibers opgemerkt. ‘’Nu hebben we maintenance richtlijnen op intranet beschikbaar, zowel in het Nederlands als in het Engels voor de Afrikaanse fabrieken. Deze richtlijnen zijn een basis voor de betrouwbaarheid van de machines.”

Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO)
Momenteel is Ton Huibers genomineerd voor de titel Maintenance Manager of the Year 2013. Deze verkiezing wordt georganiseerd door de Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) samen met het vakblad IMaintain. De titel gaat naar de maintenance manager die een duidelijke visie op onderhoud heeft omgezet in een resultaatgericht beleid. Op 21 maart 2013 wordt de winnaar bekend gemaakt. Dat gebeurt tijdens het feestelijke verkiezingsdiner na afloop van het iMaintain Congres KRACHT in De Kuip Rotterdam.

Bekijk de nominatie van T
on Huibers

Ook REEF is lid van de NVDO. “Voor REEF is het delen en beschikbaar maken van kennis een belangrijke eigenschap. Dit begint met het verkrijgen en vinden van kennis. Het NVDO is hier een uitstekende vereniging voor”, aldus Frank Schuurman, projectmanager bij REEF. “Onze maintenance projectspecialisten zullen deze kennis tijdens de projectuitvoering toepassen. Dit levert dus een directe meerwaarde voor onze opdrachtgevers.”


Meer informatie

Wilt u meer weten over de maintenance projectspecialisten van REEF? Neem dan contact op met Frank Schuurman: tel. 040 29 46 888 of via f.schuurman@reefbv.nl.

Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies.
Bekijk ons cookiebeleid.