Zoek Alle vacatures

Het recruitment van nu

Op 21 maart vond in de High Tech Campus te Eindhoven de REEF-deelt-kennisbijeenkomst “Het recruitment van nu“ plaats. Twee enthousiaste sprekers, Jaap van de Coevering en Martijn Bloksma, deelden hun kennis over dit onderwerp met de grote groep aanwezige recruiters en HR-professionals. Recruitment wordt een steeds belangrijkere factor in de organisatie, maar wat zijn de ontwikkelingen eigenlijk op recruitment?

De kick-off van deze inspirerende avond werd gedaan door Jaap van de Coevering. Na een korte introductie is Jaap ingegaan op de ontwikkelingen van recruitment en heeft hij daar vier ontwikkelingen uit gepakt en verder toegelicht. De vier ontwikkelingen waren:

1.    (Mobiel) internet
2.    Internationalisering
3.    Big data
4.    Meer activiteit

Naast deze ontwikkelingen spelen wervingtools ook een steeds belangrijkere rol bij het vinden van de juiste kandidaten. Tijdens de presentatie heeft Jaap de volgende vijf tools verder toegelicht:

1.    Employer Branding
2.    Job marketing
3.    Talent pools
4.    Referral recruitment
5.    Social media

Uiteraard is de bruikbaarheid en toepasbaarheid van de ontwikkelingen en tools per branche en per organisatie verschillend. Tijdens deze interactieve presentatie hebben verschillende organisaties hun visie en mening daarin gedeeld. Met name de vergelijking tussen recruitment en marketing werd een leuke discussie. Zo kwam naar voren dat recruitment en marketing veel nauwer samen moeten gaan werken.

Jaap van de CoeveringJaap van de Coevering, werkzaam als corporate recruiter vanuit REEF


Jaap is op dit moment projectspecialist vanuit REEF bij Stichting Land van Horne. Hij draagt een grote bijdrage bij het aannemen van een groot aantal verzorgende en verpleegkundige. Tevens is hij de recruitmentafdeling vorm aan het geven. Hierbij moet je denken aan onder andere het optimaliseren van processen, implementeren van een recruitmentsysteem, begeleiden van verandering van decentraal naar centraal recruitment en ga zo maar door. Om ook de instroom in de toekomst te kunnen garanderen is een centraal recruitmentafdeling van groot belang. Aan Jaap de taak om een goede basis te leggen voor deze afdeling, zodat straks deze positie permanent uitgevoerd kan worden.


Martijn Bloksma heeft vervolgens een inspirerende visie gegeven over het solliciteren van nu. De kernvraag was: “Wat doet een kandidaat van nu als hij een nieuwe baan zoekt?” Een simpel antwoord vanuit Martijn was: de sollicitant van nu zorgt ervoor dat hij gevonden wordt! Je bent actief met social media en je laat vooral je netwerk weten dat je een nieuwe baan zoekt. Want het gaat er niet over wat je kent, maar wie je kent. Iedereen wil die professional zijn waar iedereen naar aan het zoeken is.

Gevonden worden is ook niet voldoende. Je moet er ook voor zorgen dat je opvalt ten opzichte van je “concurrentie”. Met ruim 600.000 werklozen in Nederland moet je ervoor zorgen dat je opvalt. De telefoon pakken is effectiever dan een cv sturen en wat je ook steeds vaker ziet is een het op een “ludieke” wijze je cv presenteren. Van plaatjes in je cv en je cv als chocoladereep tot het opsturen van een bureaustoel met een briefje “tot over 2 weken” erbij. De meest vreemde cv’s en sollicitaties kwamen voorbij.

De vraag blijft hoe je daar als organisatie op in speelt. Blijf je de traditionele sollicitatiebrief vragen of ga je op zoek naar die professional die jij of iemand kent? Opvallend was dat ook Martijn de overeenkomsten liet zien tussen recruitment en inkoop of solliciteren en sales. Zo is een sollicitatieproces te vergelijken met een salesproces en een recruitmentproces te vergelijken met een inkoopproces.

Nog vragen over het nieuwe solliciteren of hoe je hier als organisatie mee omgaat? Martijn biedt graag de helpende hand.

Martijn BloksmaMartijn Bloksma werkzaam als online consultant bij Afrit 22

Martijn heeft na een succesvolle carrière bij Sogeti als e-recruiter en online communicatie adviseur de overstap gemaakt naar Pondres als social media manager. In januari dit jaar kwam de klap. Martijn werd werkloos en moest op zoek naar een nieuwe baan. Voor Martijn was dit een mooie gelegenheid om zijn droom waar te maken en is het gestart als zelfstandige met als specialisatie social media.


De presentatie is voor u op aanvraag beschikbaar.

Indien u interesse heeft, kunt u contact opnemen met Jasper van Beersum, projectmanager divisie P&O via 040-2946888 of via j.vanbeersum@reefbv.nl.

Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies.
Bekijk ons cookiebeleid.