Zoek Alle vacatures

De meest invloedrijke HR-functie

Vraag: welke HR-functie heeft de meeste impact op omzetgroei en winstmarges van een bedrijf?

Er is recent een baanbrekend wereldwijd onderzoek*, uitgevoerd door de Boston Consulting Group, dat de relatieve waarde van de verschillende HR-functies onthult. De uitslag is bekend, en we weten nu definitief wat het antwoord is ... werving is de meest invloedrijke HR-functie!

 
  HR-functie of -proces winstgroei winstmarge totale verbetering
1 recruitment 3.5x 2.0x 5.5
2 on-boarding en retentie 2.5x 1.9x 4.4
3 talentmanagement 2.2x 2.1x 4.3
4 employer branding 2.4x 1.8x 4.2
5 performancemanagement en belonen 2.1x 2.0x 4.1
6 ontwikkelen leiderschap 2.1x 1.8x 3.9
7 beheersen HR-processen 1.8x 1.8x 3.6
8 global people management en global expansion 1.8x 1.7x 3.5
9 verhogen betrokkenheid medewerkers 1.8x 1.6x 3.4
10 leveren van shared services en outsourcing 1.6x 1.7x 3.3



Wat betekent dit voor HRM?

Kenmerkend aan werving en instroom van nieuwe personeel is dat het vaak een ongecoördineerde inspanning betreft. Er ontstaat een vacature en wordt in allerijl op traditionele manieren geworven naar kandidaten die zich aanbieden voor een vacature.

Het ontbreekt meestal aan een doelgerichte en echt succesvolle strategie. Het simpelweg hebben van een strategie op papier, en minder dan 1 op de 17 bedrijven hebben dat, kan een positieve invloed hebben op de bedrijfsresultaten (volgens een onderzoek van PriceWaterhouseCoopers)! Bovendien, de werving van personeel vereist een operationeel excellent proces, dat diep ingebed in elke organisatie behoort te zijn.

De belangrijkste elementen van een operationeel excellent recruitmentproces zijn:

Recruitmentbeleid
een uniform beleid voor werving en selectie, het specificeren van een aanpak en processen.

Tools en systemen
een carrièresite als centraal punt van alle marketing activiteiten, waaronder HR Information Systemen (HRIS)
Sourcing en branding
een unieke propositie als werkgever op strategisch niveau en een multi-media aanpak en plan met behulp van slimme kosteneffectieve manieren om getalenteerde / gemotiveerde medewerkers te vinden
Toegewijd recruitment team
opbouwen en onderhouden van relaties met kandidaten op basis van snelheid en kwaliteit, zorgen voor een positief imago op de arbeidsmarkt


 

Belangrijkste ontwerpprincipes voor effectieve werving

Al deze processen zijn gebaseerd op een aantal belangrijke uitgangspunten. Het volgende is een lijst van generieke principes, wetten of richtlijnen voor het ontwerpen en implementeren van effectieve werving-strategieën en aanpak:

1. Een goed gedefinieerde strategie. Het fundament van werving is een duidelijk omschreven en gecommuniceerd strategie die het werkgeversmerk, de boodschap, doelgroep, primaire bronnen, en meest effectieve aanpak (het wie, wat, wanneer en hoe) beschrijft.

2. Pipeline benadering. De meest effectieve wervingsaanpak is een gestage stroom van potentiele kandidaten (een pijplijn) op te bouwen dat rekening houdt met workforce planning, branding, continue werving en onboarding.

3. Globale aanpak. Voor taken die toptalent vereisen, moet het proces een wereldwijd wervend vermogen hebben, omdat het beste talent waarschijnlijk niet binnen woon-werkafstand woont van de baan.

4. Snelheid. Het maken van snelle beslissingen is noodzakelijk wanneer een gewilde top-kandidaat besluit om van baan te wisselen.

5. Data-gebaseerde beslissingen. Het nemen van beslissingen op basis van objectieve gegevens helpt vooroordelen weg te nemen en zorgt ervoor dat het wervingsproces meer consistente, betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige resultaten produceert.

6. Bouw aan een recruiting-cultuur. Maak van iedere werknemer een recruiter zodat er 24/7 talent scouts en ambassadeurs voor je werken.

7. De kandidaat staat centraal. Vaak is de nummer 1 reden waarom kandidaten een aanbod afwijzen, de manier waarop ze tijdens de sollicitatieprocedure werden behandeld. Het is ook belangrijk op te merken dat kandidaten je huidige of toekomstige klanten zijn, dus het kan direct slechte invloed hebben op toekomstige inkomsten.

8. Managers zijn het afgiftesysteem. Hoewel het HR / Recruitment team het proces ontwerpt, voeren managers het uit in een belangrijk deel van dat proces. Als gevolg hiervan, moeten managers alle elementen begrijpen en dient men ondersteunt te worden bij de precieze uitvoering.

9. Flexibiliteit. Een effectief wervingsproces moet voldoende variatie en personalisatie bevatten om aan de unieke behoeften van de lokale (HR) organisaties te voldoen.

10. Technologie. Technologie is essentieel voor snelheid, innovatie, betere besluitvorming en een centrale organisatie met regionale/lokale uitvoer. Het ondersteunt rapportage, employer branding, sourcing, interviewen, assessments, contract management en onboarding processen.

Investeer in een hoog presterende HR-functie als werving en HRM wordt een echte business partner met een positieve invloed op de groei van de winst (wat betekent dat als je erin investeert, het daadwerkelijk een bijdrage levert aan de organisatie). Met de bovenstaande uitgangspunten is een uitstekende basis gelegd om impact te maken.

* Lees de studie, “Realizing the Value of People Management From Capability to Profitability

© 2013 Jacco Valkenburg, Recruitment Architect bij Recruit2.

Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies.
Bekijk ons cookiebeleid.