Zoek Alle vacatures

Cultuur: Het ultieme concurrentievoordeel!

Door: Hiske Terpstra

Op donderdag 20 februari 2014 vond, op de High Tech Campus in Eindhoven, de REEF-deelt-kennisbijeenkomst plaats. De REEF divisie P&O behandelde hierbij het actuele onderwerp “Cultuur: Het ultieme concurrentievoordeel!”.

Tijdens deze drukbezochte bijeenkomst gingen FranklinCovey facilitators Ronald Fok en Erik van Nieuwpoort met de deelnemers in gesprek over cultuur, leiderschap en de menselijke maat in organisaties. De rode draad door het verhaal was de rol die HR kan en wellicht moet spelen in het transformeren van organisaties en leiders voor succesvol opereren in de nieuwe wereld.

Kenmerkend voor deze nieuwe wereld is dat leiderschap van iedereen moet komen, niet slechts van leidinggevenden. En dat vergt van zowel medewerkers als managers een nieuw paradigma: het paradigma van 'De Hele Mens'. Dit paradigma stelt dat de mens 4 dimensionaal is met een hoofd, lichaam, hart en ziel. Om het menselijk potentieel in organisaties volledig te benutten, moeten alle vier deze dimensies worden aangesproken en ingezet.

Dat betekent dat leidinggevenden de organisatie vanuit de mentale component (visie en doel uitdragen), fysieke component (systemen stroomlijnen), emotionele component (talenten en passies benutten) en de spirituele component (vertrouwen uitdragen) moeten kunnen leiden. En dat medewerkers zowel creatief worden ingezet (mentaal), eerlijk worden beloond (fysiek), worden erkend en gewaardeerd (emotioneel) en een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het hogere doel (spiritueel).

Maar hoe verander je je paradigma? En waarom is dat zo moeilijk? 

Zoals Stephen R. Covey zei: "De wereld is niet zoals hij is, de wereld is zoals jij kijkt". Je paradigma's zijn je overtuigingen, je beelden, je normen en waarden, opgebouwd vanuit je ervaringen en opvoeding. Die zitten heel diep. En je paradigma klopt dus ook!

Als je denkt in dialoog te zijn maar eigenlijk alleen paradigma's tegen elkaar uitspreekt, ontstaat er frictie en spanning. Je bent het namelijk niet met elkaar eens. Je ziet de dingen letterlijk anders. Wat nodig is om werkelijk in dialoog te gaan is eerst je eigen paradigma van de situatie LOS TE LATEN en het gezichtpunt van de ander in te nemen. Dit doe je door te luisteren met de intentie te begrijpen i.p.v. luisteren met de intentie te antwoorden. Dat is heel lastig om te doen, maar als je het durft te doen komt er vrijwel altijd meer uit dan je had gedacht. Zo had je het namelijk nog niet bekeken...

Een aantal ideeën uit de zaal om direct op te pakken:

  • Visie ontwikkeling: kort, herkenbaar, voelbaar, uitvoerbaar. Eensgezind en het ook samen uitdragen, laten zien. Intenties in lijn met daden. 
  • Interne opleiders aanstellen als promotors van de eigen cultuur. Train-de-trainer. Geeft meer gevoel van ondernemerschap. Financieel voordeel. 
  • Communiceren. Directeur moet op het kratje bier gaan staan om de richting uit te dragen. 
  • Luister naar je mensen! 
  • Alles wat beweegt, kun je bijsturen. Je kunt lang over visie praten, maar ga gewoon iets doen. In olievlek werken. Niet de hele organisatie proberen te veranderen, maar gewoon ergens beginnen. 
  • Belonen werkt beter dan straffen. 
  • Durf fouten te maken en sta het toe dat fouten gemaakt worden.

Klik hier om de presentatie te bekijken.

Voor meer inspiratie en en om het hele L&D onderzoek te downloaden ga naar de Covey-blog.

Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies.
Bekijk ons cookiebeleid.