Zoek Alle vacatures

Aanbeveling: training effectief communiceren

Naar aanleiding van de vele veranderingen in ons socialezekerheidsstelsel waarmee gemeenten te maken hebben, vond onlangs de training Effectief communiceren voor klantmanagers plaats. Tijdens de training leidt Mark Cornelissen, directeur van de Wijsmaker, de discussie over effectief communiceren bij de gemeentelijke sociale dienst of afdeling sociale zaken / werk en inkomen.

Een terugblik door REEF-projectspecialist Serge Karsseboom, ingetraal klantmanager:

De training voor de medewerkers van REEF recht vond plaats onder leiding van Mark Cornelissen van De Wijsmaker, samen met een professionele actrice. Deze training was speciaal bedoeld voor de REEF-medewerkers die als casemanager werk of integraal casemanager actief zijn bij een gemeente. In deze korte en krachtige training lag de focus op gespreks- en coachingstechnieken waarbij de praktijksituatie centraal stond.

Na een korte kennismaking aan het begin van de training zijn we gestart met een vrijwillige praktijkopdracht waarbij centraal stond 'iemand in beweging krijgen door deze van zijn stoel af te krijgen'. Een opdracht waarbij veel vaardigheden komen kijken om dit voor elkaar te krijgen, maar ook vaardigheden die wij nodig hebben om in onze rol als casemanager een klant 'in beweging' te kunnen krijgen.  Na uitvoering van de opdracht werd deze  in de groep besproken en geëvalueerd.

Nadat in de groep geïnventariseerd was wat ieders verbeter- en ontwikkelpunten zijn met betrekking tot de gesprekvoering met klanten, hebben wij in de groep een aantal concrete praktijksituaties geoefend. Een paar situaties die wij geoefend hebben waren echte praktijkvoorbeelden van ons uit de groep. Vaardigheden welke besproken en geëvalueerd werden: algemene communicatie met de klant, het gebruik van vakjargon, levelen, het verplaatsen in de ander, verschillende stijlen van communiceren en hiertussen kunnen schakelen, het face-to-face contact maken en coachingsvaardigheden.

Het was een praktijkgerichte en leerzame training waarbij een ieder, ongeacht ieders hoeveelheid werk- en praktijkervaring, iets heeft geleerd over hoe bepaalde zaken anders aan te pakken in een gesprek met een klant. We hebben in een veilige en vertrouwde omgeving onze leer- en ontwikkelpunten mogen bespreken en daaraan kunnen werken met echte praktijkvoorbeeldsituaties. Een training waar ik zeker wijzer van ben geworden en de training aan een ieder in dit vakgebied van harte aanbeveel!


Terug
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Direct Accepteren
sluiten